tiistai 19. joulukuuta 2017

PRESIDENTTIVAALIEN MIELIPIDEMITTAUS = MIELIPIDEMUOKKAUS

YLE, Helsingin Sanomat, eli suomalainen mahtimedia julkisti tänään uuden mielipidemittauksen, joka osoitti että Sauli Niinistöä kannattaa nyt 70% suomalaisista ja että kaikkien muiden kannatus on laskussa. Erikseen mainitaan, että Väyrysen kannatus on vain kolmen prosentin luokkaa.
https://yle.fi/uutiset/3-9983620

Mielipidemittauksen on tehnyt yhtiö nimeltään Kantar tns. Helsingin Sanomien toimeksiannosta tietokoneavusteisilla puhelinhaastatteluilla. Mikä firma on tämä Kantsr tns? Oman kertomansa mukaan se on osa globaalia firmaa, joka on johtaviä brändäysalan toimijoita ja galluppien teettäjiä. Se on globaali konsulttitoimisto, jonka toimialaan kuuluu keskeisesti myös PR-toiminta.
https://www.tns-gallup.fi/

Suomen Kantar on osa ylikansallista Kantaria, joka ei enää vaikutakaan niin harmittomalta mielipidemittausputiikilta kun sen sivuja käy vilkaisemassa.
http://www.tnsglobal.com/

Kantar tns:n omistaakin sitten todella jättimäinen WPP, joka on yksi maailman suurimmista alan toimijoista. Kun WPP:n sivuja tarkastelee huomaa heti, että WPP on globalistinen yritys, sen lisäksi että se on globaali toimija. WPP ei vain tee mielipidemittauksia, vaan pyrkii yhteistyöhön hallitusten kanssa ympäri maailman.
https://en.wikipedia.org/wiki/WPP_plc
https://www.wpp.com/wpp/


WPP:n oman ilmoituksen mukaan hallitukset eivät enää voi saavuttaa tavotteitaan ilman tehokasta viestintää, jossa WPP on maailman johtavia operaattoreita. Se toimii yhteistyössä 70 hallituksen kanssa ympäri maailman nimenomaan silloin, kun oikeanlaisella kommunikaatiolla on suurin merkitys politiikan teossa.
http://www.wpp.com/govtpractice

Yksi WPP:n keskeisiä toiminta aloja on pitkäaikainen ja ylläpidettävä kansalaisten mielipiteen ja käyttäytymisen muuttaminen niin, että vaatimukset julkisten palveluiden ylläpitämisestä vähenevät. Siis selkokielelellä: WPP auttaa hallituksia muokkaamaan kansalaisten mielipiteitä ja käyttäytymistä julkisten palveluiden vähentämiseksi.
http://www.wpp.com/govtpractice/behaviour-change/

Toisin sanoen ylikansallinen jättiyritys, joka pyrkii muokkaamaan kansalaismielipidettä julkisten palveluitten vastaiseksi tai vähentämään vaatimuksia sellaisten järjestämiseen, on tehnyt mielipidemittauksen, jonka mukaan Sauli Niinistöä kannattaa ylivoimainen enemmistö suomalaisista eikä presidentin vaaleissa tarvita toista kierrosta.

Aivan olennaista ja keskeistä on siis tämän mielipidemittauksen tehneen yrityksen emoyhtiön pyrkimys kansalaismielipiteen ja kansalaisten käyttyäytymisen pitkäaikaiseen muokkaamiseen. Luulisi jonkun hieman miettivän mikä on tämän gallupin tarkoitus?

Lopuksi WWP:n omia havainnekuvia kansalaisten käyttäytymisen muokkaamisprosessista, jotta jokaiselle tulisi mahdollisimman selväksi mitä tämä jättiläisyhtiö tekee todellisuudessa koko ajan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti